
"Vēlamies panākt, lai tiktu palielināts atalgojums asistentiem, kuri ikdienā strādā ar bērniem ar īpašām vajadzībām vispārizglītojošās skolās. Šie darbinieki veic emocionāli un fiziski smagu darbu, bet viņu atalgojums neatspoguļo nedz darba sarežģītību, nedz sabiedrisko nozīmīgumu.
Asistenti, kas strādā ar bērniem ar īpašām vajadzībām, nereti palīdz ne tikai mācībās, bet arī ikdienas pašaprūpē – palīdz pārvietoties, ēst, komunicēt, uzturēt mieru emocionāli grūtās situācijās. Tas ir ļoti nozīmīgs, bet arī fiziski un emocionāli grūts darbs. Diemžēl šobrīd atalgojums šiem darbiniekiem ir nesamērīgi zems – bieži vien zem minimālās algas līmeņa vai tikai minimālās algas robežās. Tas noved pie izdegšanas un kvalitatīva atbalsta trūkuma bērniem, kuriem tas ir vissvarīgākais.
Piedāvājam Latvijas Republikas Saeimai, Izglītības un zinātnes ministrijai kopā ar Labklājības ministriju pārskatīt un paaugstināt minimālo mēneša atalgojumu asistentiem bērniem ar īpašām vajadzībām vispārizglītojošās skolās. Tāpat jāizstrādā vienots valsts mēroga finansēšanas mehānisms, lai šie atalgojumi nav atkarīgi no katras pašvaldības rocības.
Palielinot atalgojumu, palielināsies arī darba prestižs un motivācija ieņemt šo amatu. Tas uzlabos bērnu ar īpašām vajadzībām iekļaušanos skolā, kā arī nodrošinās lielāku emocionālo drošību un kvalitatīvu atbalstu. Galu galā – iegūs visa sabiedrība, jo bērniem tiks nodrošināta vienlīdzīgāka un iekļaujošāka izglītības vide."(c)
|

Pašlaik invaliditātes pensijas Latvijā nesasniedz iztikas minimumu, kas liedz cilvēkiem ar invaliditāti nodrošināt pamatvajadzības – pārtiku, mājokli, medikamentus un rehabilitāciju. Daudzi cilvēki ar invaliditāti ir spiesti dzīvot zem nabadzības sliekšņa, kas rada papildu sociālos un veselības riskus. Šī iniciatīva aicina palielināt invaliditātes pensijas vismaz līdz minimālajam iztikas līmenim, nodrošinot taisnīgus un pienācīgus ienākumus cilvēkiem ar invaliditāti.
- Pārskatīt invaliditātes pensiju aprēķinu, sasaistot to ar vidējo algu un reālajām dzīves izmaksām, lai pensijas nodrošinātu cilvēka cienīgu dzīvi.
- Ieviest ikgadēju pensiju indeksāciju, kas atbilst inflācijai un dzīves dārdzības pieaugumam, novēršot pensiju pirktspējas samazināšanos.
- Palielināt valsts budžeta finansējumu invaliditātes pensijām, piešķirot tām prioritāru statusu sociālās aizsardzības sistēmā.
- Samazināt birokrātiskos šķēršļus, kas saistīti ar pensiju piešķiršanu un pārrēķinu, lai cilvēkiem ar invaliditāti būtu vieglāk saņemt nepieciešamo atbalstu.
- Pārskatīt invaliditātes noteikšanas sistēmu, lai nodrošinātu taisnīgāku un efektīvāku pieeju pensiju piešķiršanā.
- Mazāk nabadzības un sociālās atstumtības, kas uzlabos gan individuālo, gan sabiedrības kopējo labklājību.
- Lielāka ekonomiskā aktivitāte, jo cilvēki ar invaliditāti varēs aktīvāk iesaistīties sabiedrībā un darba tirgū.
- Cieņpilnāka attieksme pret cilvēkiem ar invaliditāti, veicinot iekļaujošāku un taisnīgāku sabiedrību.
- Mazāks slogs sociālās palīdzības sistēmai, jo cilvēki ar pietiekamiem ienākumiem būs mazāk atkarīgi no citiem pabalstiem.
|

Pašlaik Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumi Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes mājās pakalpojumu personām ar invaliditāti", 15. punkts nosaka, ka tiesības saņemt asistenta pakalpojumu pašvaldībā ir šādām personām ar invaliditāti:
- kurām ir noteikti redzes, kustību vai garīga rakstura funkcionālie traucējumi;
- kurām komisija ir izsniegusi atzinumu par medicīniskajām indikācijām vieglā automobiļa speciālai pielāgošanai un pabalsta saņemšanai transporta izdevumu kompensēšanai;
- kurām ir nieru mazspēja, kuras dēļ nepieciešama regulāra hemodialīzes procedūru saņemšana;
- kurām ir konstatēts ļaundabīgs audzējs ceturtajā stadijā, kura dēļ nepieciešams saņemt simptomātisku terapiju;
- kurām ir noteikts invaliditātes cēlonis – slimība no bērnības.
Latvijā ir diezgan daudz personu ar 1. un 2. grupas invaliditāti, kam invaliditātes cēlonis ir cits – piemēram, dzīves laikā iegūta trauma vai hroniska saslimšana, un kurām dēļ sava veselības stāvokļa arī būtu nepieciešams asistents.
Diemžēl spēkā esošie ministru kabineta noteikumi ierobežo to personu ar invaliditāti loku, kas var saņemt asistenta pakalpojumu. Tomēr faktiski dzīvē asistenta pakalpojums būtu nepieciešams daudz lielākam personu ar invaliditāti lokam. Šie MK noteikumi nostāda personas ar invaliditāti, kuras neatbilst iepriekšminētajām pazīmēm, nelabvēlīgākā situācijā, nekā iepriekš MK noteikumos norādītais personu ar invaliditāti loks.
|

Iniciatīvas mērķis ir padarīt bērnu garīgās veselības aprūpi pieejamāku, efektīvāku un taisnīgāku visām ģimenēm Latvijā, neatkarīgi no to dzīvesvietas vai finansiālajām iespējām. Realizējot izvirzītos priekšlikumus, sabiedrība iegūs daudzpusīgus ieguvumus gan individuālā, gan kopējā līmenī. Pirmkārt, bērniem tiks nodrošināta savlaicīga palīdzība, kas būtiski uzlabos viņu dzīves kvalitāti, mācību sasniegumus un sociālās prasmes. Savlaicīga diagnostika un terapija palīdzēs novērst smagākas veselības problēmas nākotnē, tādējādi samazinot slodzi uz veselības aprūpes sistēmu. Otrkārt, vecāki saņems nepieciešamo informatīvo un emocionālo atbalstu, kas mazinās viņu izdegšanu un bezpalīdzības sajūtu. Šādi pasākumi uzlabos ģimeņu labsajūtu un stabilitāti, stiprinot sabiedrības kopējo emocionālo veselību. Treškārt, pieejamāki speciālisti un pakalpojumi mazinās nevienlīdzību starp reģioniem, veicinot vienlīdzīgas iespējas visiem Latvijas bērniem.
Iniciatīva https://manabalss.lv/aicinu-uzlabot-bernu-psihiatrijas-diagnostikas-un-rehabilitacijas-pakalpojumu-pieejamibu-latvija/
| |